V říjnu jsme podnikli s kamarády menší větší akci, na kterou jsme potřebovali pořídit auta staršího data, nízké ceny a pokud možno pojízdné. O té akci budu psát ještě jindy, během hledání jsem však narazil na jednu drobnost hodnou zamyšlení.
V jakémsi malešickém autobazaru jsme viděli zastrčenou embéčku. Vcelku normální ubolenou, přepracovanou, starou, možná někdy udržovanou, možná i s láskou opravovanou, ale rozhodně ne v původním stavu a rozhodně ne garážovanou mazlinku, či snad po odborné renovaci. Byla to taková normální bleděmodrá holka, co určitě věrně sloužila i tomu, co na ni tu barvu nanesl štětkou. Na tachometru sice měla malý proběh kilometrů, ten však byl způsoben nízkým počtem okének počítadla, nikoliv pouze nedělními výlety za babičkou do Jílového, svítilo-li slunce.
Zálibně jsem si ji prohlížel, když mě tu zaujala cena.
35.000,- Kč!!
I zeptal jsem se drze pracovníka autobazaru, co na té Škodě 1000 MB stojí takový balík. Jeho odpověď byla jednoduchá s jemnou nádechem tónu „ježišmarjátojeblbec“ v hlase: „No asi to, že je to tisícovka….“, a pokračoval dál v chůzi se zrakem důležitě sklopeným k zemi. Zase jsem byl za blbce.
Já vám nevím, že se mi to v těch bazarech tak daří.
Pak jsem zkusil dveře, otevřel, sedl si dovnitř, pátraje po diamanty vykládané přístrojovce, nebo něčem na ten způsob, když jsem to najednou uviděl. Cena asi byla tak vysoká proto, že to auto bylo jedním z živoucích důkazů zlatých českých ručiček na poli vylepšování akustických možností poslechu hudby v automobilu. Podle mého by se nějací Rockford & Fosgate nebo Clarion mohli učit. Posuďte sami:
Vidíte to umné dobové mistrovství? Ne nemám nic proti těmto dobovým úpravám a dokonce zazlívám všem, kteří proti nim něco mají. Dobové úpravy jsou dle mého skutečně historickou skutečností, která zde byla a můžeme se o tom přít, můžeme o tom diskutovat a to je tak vše, co proto můžeme udělat. Je to jasný důkaz, že snaha lidí odlišit se a vylepšit své možnosti na světě vždy byla a bude, ať se kdo chce snaží o jejich úplnou rovnost jak chce. Škoda jen, že se u takových úprav nedá dost dobře doložit ona historičnost.
Proti čemu však něco mám, je ta cena. Opravdu si nemyslím, že již samotný fakt, že se píše rok 2013 a že Škoda 1000 MB má nárok na veteránské značky z ní dělá cenný artefakt, neřkuli investici! To není ani spousta zahraničních aut proslulých značek. Jsou to obyčejná auta, které máme rádi. A možná je máme právě proto rádi, že jsou tak levná. A zrovna tak levné by měly být náhradní díly a doplňky na to. Je přece nesmysl, aby sada nových náhradních dílů na Ford Mustang dovezená z USA byla levnější než jeden náhradní díl na Škodu Octavii, jak mi sdělil jeden mustangista při vyprávění o renovaci svého vozu. Obchody se přece musí hýbat a bude-li nějaký díl nedostatkový a bude-li o něj zájem, jistě se najde nový výrobce. Je škoda, pokud budou mizet další a další auta jen proto, že majitel nebude mít peníze a chuť kupovat nesmyslně předražené díly.
Ze Škody 1000 MB nikdy nebude Ferrari Dino. Možná bude o něco dražší, až zmizí za pár let z trhu to kvantum vraků s nálepkou „veterán“, ale ještě doba nedozrála.
Joj to jsem se rozohnil ……..