Blog o veteránech

Investování do veteránů – díl pátý a závěrečný, však ….

Náklady na udržování investice do veteránů

V minulém díle jsme se zmínili o nutnosti vzít do úvahy při investování do veteránů i nákladovou stránku. Obraz ani socha seno nežerou. Veterán je ovšem funkční stroj a má už řádku let za sebou. I když je v dobrém stavu, stárne, jeho funkčnost klesá a investice se znehodnocuje. Naproti tomu roste cena v čase. Pokud nebudeme o naši investici pořádně pečovat, nejedná se o investování, ale o vyhazování peněz nebo jen o naivní nadšení.

My jsme investoři a milovníci starých vozů, máme je rádi, proto je budeme řádně udržovat. Nejdůležitější je garáž. Bez ní nemá příliš cenu veterána kupovat. Vozidlo i po sebelepší renovaci zchřadne. Kov zrezne, guma zpuchří, olej ztuhne, elektrické spoje zoxidují. Veterán pohozený nonšalantně v trávě jako při romantické snídani je brzy kupa nepoužitelného šrotu. Ideální je hlídaná, vyhřívaná, suchá, větraná a málo prašná. Žampionová stodola sice ochrání veterána svrchu, ale o to více mu škodí zespoda. Rovnou si můžeme psát první nákladovou položku. Nemalou. Samozřejmě že něco mezi těma dvěma extrémy může posloužit dobře. Hlavně musí v garáži cirkulovat vzduch.

V další řadě je potřeba mít pojištění. U nás se jedná většinou o povinné ručení, živelné pojištění nebo krádež majetku. Havarijní je trochu problém s rostoucí cenou vozidel a jejich vzácností. Není Volga po nějakém známém papaláši, jako Volga od neznámého soudruha, ale je to pořád stejná Volga. S tímto se snad pojišťovny do budoucna vypořádají, pokud je trh s veterány někdy zaujme víc než jen jako ojetiny.

Další druh nákladů je spojen převážně s provozem vozidla, byť by jen stálo. Nejvíce se jedná o výměny oleje a jiných kapalin, brzdových destiček, výfuky, žárovky, pneumatiky, čepy, hadičky, rozvody, svíčky a další drobnosti spojené s opotřebením provozem. I když nejezdíte, je potřeba minimálně kontrolovat nemrznoucí směs a také měnit olej, či promačkané pneumatiky. Nesmíme zapomenout, že vůz stojící a spící dlouhou dobu také podléhá „samochřadnoucímu“ procesu, takže nejezdit je horší než jej sem tam vytáhnout na světlo boží a riskovat škrábnutí či nedejbože ťukanec. Riziko odstavení hrozí zejména u větších sbírek vozů, protože s rostoucím počtem aut snižuje se příležitost je projet. Ledaže byste měli aparát zkušených řidičů auta venčících. Což je další náklad. Kruh se pak uzavírá – jestliže s autem máte jezdit, musíte se postarat o provozní kapaliny, brzdy, filtry atd. Uvědomte si například, že brzdová kapalina by se měla měnit někdy po roce vzhledem k absorbci vzdušné vlhkosti. Pneumatiky se při dlouhém stání deformují, zhoršují se tedy jejich jízdné vlastnosti. Jezdíme-li s veteránem, musíme prostě započítat do nákladů také benzín a opravy. Vždy je co opravovat – upadlou páčkou počínaje, seřízením ventilů konče. Navíc i zde platí zlaté pravidlo prevence – pravidelná údržba dokáže předejít nějaké poruše, při které vysolíte většinou mnohem více.

Náklady to nejsou malé, díky nim se však investice neznehodnocuje stavem, ale jen cenou. Tato stejně v čase roste. Pak musíte jen počkat na ten okamžik, kdy se tyto dva ukazatele vyrovnají. Ekonomové tomu bodu říkají eqilibrium. Od jeho dosažení cena veterána roste.

Při počítání dále nezapomeňte započítat náklady ušlé příležitosti. Můžete parkovat sice doma, tedy zadarmo, uniká vám však příležitost vydělat si sám nějaké peníze, pokud by na vašem místě parkoval někdo jiný. V Praze se bavíme o částce 2.000 – 2.500,- Kč měsíčně! Ukrytím auta před zraky veřejnosti uniká vám třeba 5.000,- Kč za pronájem vozu na filmovací účely.

Tímto dílem náš seriál na stránkách Zpátečky končí. Shrňme si, že na veteránech vydělat lze, nejsou to ale pečená kuřata do huby padající za každých podmínek. O veterána se majitel musí starat a vynakládat na tuto péči náklady. Tyto náklady se musí do úvah o ziskovosti promítnout. Dá se vydělat mnohem více, než jinými způsoby. Veterán je hmatatelná investice a nemůže být nulová. Vždy lze prodat za zbytkovou cenu šrotu. Dnes je 4,3 Kč za kg. Uvědomili jsme si však, že téma investování do veteránů je velice rozsáhlé a zaslouží si daleko více prostoru. Toho se mu dostane na zvláštním blogu psaném Jirkou Trucem na  www.investycnik.cz Určitě se zajděte podívat a sledujte jeho novinky na fejsbukovém profilu.

Autoři: Jiří Truc, Marek Odrobina

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kokořínsko po čtvrté

Letošní zimu jsme opět doufali, že pojedeme Kokořínsko historic rallye na sněhu. Organizátoři moudře posunuli termín z obvyklého začátku února blíže k jaru, kdy v poslední době je větší pravděpodobnost tuhé zimy, aby mohlo zmrznout co nejvíce kytek. Nicméně ani tentokrát se nezadařilo. Víkend před i víkend po nadělilo jak blázen, a zrovna v ten správný víkend byly teploty lehce nad nulou.

Komentáře

2. Sraz youngtimerů

Ještě pořád, pět dní po skončení srazu jsem unavený. Ještě pořád mě však uvnitř těla hřeje pomyšlení na ty báječné čtyři dny, které jsem strávil přípravou a samotným srazem. Obklopen Petrem Jirsou a Radkem Kovářem, kteří se mnou sraz organizovali, Petrovou manželkou Markétou (svatou to ženou), jeho synem Petrem a také Aničkou Pajerovou ze Spolku Orlík – Sedlec, která

Komentáře