Blog o veteránech

Investování do veteránů – díl první

Weby popisují situaci v rozvinutých ekonomikách, jako je Německo, USA nebo Velká Británie. Ano, tam popisovaný boom nastává, my jsme v České Republice a zde je situace zcela odlišná. Máme však jedno společné a to, že jsme kolébkou motorismu, neboť předválečné Československo bylo ve výrobě automobilů na vrcholku a máme dobré podhoubí. Motoristicky řečeno „máme benzín v krvi“. To je pro nás velmi příznivé a naznačuje to, kam bude směřovat náš trend. Naopak taková Ukrajina, nebo Bosna nemá nic takového, jako je historie, ani veteránské podnebí, natož pak silnice. Samozřejmě, že postupem času pronikne tento trend i na podobná místa „rozvojových zemí“. Pokud se rozvinou…..

Ano na veteránech se dá slušně vydělávat, jak je vidět z různých aukcí, burz a statistik od prodejců veteránů za poslední dvě až tři desetiletí. Vybrané modely stoupají stále na ceně a už se jen tak nezastaví. Otázkou je, co s těmito investicemi udělá například rostoucí cena či klesající zásoby ropy. Musíme se ptát, protože investujeme v čase.

Pokud budeme brát jako „profesionálního investora“ člověka, který se zabývá automobily v řádech milionů eur, můžeme říci, že takového člověka to nepostihne. Automobilem nejezdí a má ho jen kvůli hodnotě. Přeci si nebude cílevědomě amortizovat svojí investici. Na druhé straně – dobře víme, že nepoužívaný vůz se amortizuje snad ještě víc.

Druhá skupina jsou ti, kteří si svého veterána rádi vezmou a kochají se po malebné krajině místních luhů a hájů. Tento druh investorů si kupuje pro své aktivity vozidla nepatrně „levnější“. Mají vozidlo z důvodu uchování hodnoty peněz a proč by si také ty peníze neužily, neznám spořící účet, na kterém bych si mohl vyrazit na jednání s klientem, nebo s rodinou poznávat krásy Francouzského Provence, vy ano? Je to sice způsob riskantnější, avšak mnohem zábavnější. Zde si dejte velký pozor, pokud si vozidlo zamilujete, nebo nedej bože vaše manželka, je po investici a veterán se stává členem rodiny, neboli tzv. plechovým miláčkem. V této kategorii cena ropy v budoucnu částečně ovlivní i ceny historických vozidel.

 

  

Další skupinou je „investor-překupník“ který s vozidlem spekuluje a snaží se na něm vydělat za každou cenu. Většinou kupuje „levnější investice“ některé i v horším stavu a renovuje je, často ne precizně pod heslem: „tam kde klempíř nestačí, eprosin se natlačí“ a z investice se po určité (krátké) době stává kasička v horším případě noční můra. Toho „investora-překupníka“ může ropa také ovlivnit, protože prodává většinou druhé zmiňované skupině investorů, nebo koncovým zákazníkům.

U poslední skupiny je otázkou, zda jde o investování. Nazval bych je „investor-hrobař“ Tito skupují vozidla, převážně mladších ročníků a rozebírají je na náhradní díly, na kterých poté vydělávají. Od určité ceny je lépe vydělat na dílech, než na celku. Každý ze zmiňovaných investorů má svůj tržní segment a svoje praktiky, které rozebereme v dalších dílech.

V dalším díle seriálu se dozvíte o způsobech, jak na veteránech vydělat. Zaručeně, samozřejmě!

Autor: Jiří Truc, Marek Odrobina

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kokořínsko po čtvrté

Letošní zimu jsme opět doufali, že pojedeme Kokořínsko historic rallye na sněhu. Organizátoři moudře posunuli termín z obvyklého začátku února blíže k jaru, kdy v poslední době je větší pravděpodobnost tuhé zimy, aby mohlo zmrznout co nejvíce kytek. Nicméně ani tentokrát se nezadařilo. Víkend před i víkend po nadělilo jak blázen, a zrovna v ten správný víkend byly teploty lehce nad nulou.

Komentáře

2. Sraz youngtimerů

Ještě pořád, pět dní po skončení srazu jsem unavený. Ještě pořád mě však uvnitř těla hřeje pomyšlení na ty báječné čtyři dny, které jsem strávil přípravou a samotným srazem. Obklopen Petrem Jirsou a Radkem Kovářem, kteří se mnou sraz organizovali, Petrovou manželkou Markétou (svatou to ženou), jeho synem Petrem a také Aničkou Pajerovou ze Spolku Orlík – Sedlec, která

Komentáře