Blog o veteránech

Inzerát pod lupou – VW Golf Cabrio 1,9 GTI

S nadpisem tohoto druhu budu na blogu nabízet bližší pohled či alespoň komentář na kousky, co se objeví na trhu. Rozhodně nečekejte výkřiky ty-woe-du-si-pro-něj-hned-jak-vydělám-pár-chechtáků nebo ježišmarjá-chtít-za-tu-plečku-takový-prachy-ses-asi-posral,ne?.

Stručně řečeno, tato rubrika vám ušetří cestu nebo způsobí bezesnou noc. Možná se prostě jen pobavíte při myšlence na úroveň zdejšího trhu. Anebo se prostě jen pobavíte.

Co najdeš u hranic

Otvírací sondu zapíchnu blízko sebe – poté co si můj kamarád a jeden z autoguru Radek trochu přes léto pohrál s jednou neodolatelnou nabídkou nalezenou na kraji silnice kousek za rakouskými hranicemi, rozhodl se, že ji posune dál.

Zcela očarován mou vášní pro kabriolety rozhodl se ihned na místě, jak už to těmto lidem od fachu jde. Vida s cedulí „Zu Verkauf“ na zápraží vesnického stavení stát VW Golf Kabriolet GTI 1. generace, neodolal. Cena mírná, obsluha příjemná, za chvíli si jej vezl domů. V tomto je skutečně velice hbitý.

Krátce o voze

Motor 1.9 GTI a jeho kvality již znal z dob (dnes už) dávných, jezdil nějakou dobu Passatem se stejnou motorizací. Co se samotného modelu týče, je to jeden z těch vozů co za starých dobrých časů platili za neošoupanou minci ještě dlouhou dobu po uplynutí jejich automobilkou předpokládaného „datumu spotřeby“. Něco jako brouk… Na trh kabriolet vyjel v roce 1979 (to mi jej rodiče mohli koupit jako dárek k zahájení povinné školní docházky) a i když se druhá generace Golfu objevila v roce 1983, kabriolet ve stylu první generace se prodával až do roku 1993. Tehdy jej nahradila rovnou generace třetí. I proto není nic divného, že Radkův kabriolet byl vyroben v roce 1989 a byť to úředně veterán být nemůže, vzhledově do této skupiny patří. (Já vím, já vím, ty jediné pravé a nejúplnělepší jsou předválečné nebo těsně poválečné, ale předpis je předpis…)

Co je ještě na tomto vývoji zajímavé je, že karosárna Karmann, která kabriolety stavěla po celá ta léta, změnila na voze jediné – zvětšila palivovou nádrž a zmenšila rezervu kola, a to v roce 1984. A pak ještě v roce 1988 přidala upravila vzhled zvláštní Clipper sadou tak, aby vůz připomínal druhou generaci Golfu. Z pohledu 21. století není toto auto zrovna Sean Conery s jeho neutuchajícím sex-appealem. Dnes opravdu připomína něco jako hranatou pramici na jihočeských rybnících. Pokud si ovšem uvědomíme, že v té době ještě neexistovala Mazda MX-5 a spol., že si středostavovský příznivec v západní Evropě mohl pořídit bez střechy Forda Escorta nebo Peugeot 205 Cti, není volba zas tak špatná.

Mechanické části převzal od bráchy s pevnou střechou, jediné co by bylo možné vytýkat, je vyšší váha ve srovnání s ním. 150 kg nadváhy bylo způsobeno spíše paranoiou z pohybu vozu stylem střecha-kola-střecha-kol-střecha atakdále.

Nicméně, pokud jej srovnáme s oním Passatem, přece jen je Golf lehčí. A motor stejně silný. Možná ale předchozí zkušenost Radka lehce zmátla, protože mu připadalo, že golf jezdí jak drak. Po standardní lázni po koupi vozu, tedy výměně náplní, filtrů, kontrole brzdového systému, dofoukání gum a vyčištění interiéru, střechy na něj vykoukl docela hezký exemplář, s kterým se nestyděl vyjet na sraz veteránu v Křenovicích.

Oprava elektroniky

Po skončení sezóny se ovšem přece jen objevily nějaké drobné problémy v koňském stádu a Radek se rozhodl nechat je vyřešit ve velejemných elektrikářských rukách Pepy z Čejkovic. Tyto ruce ovšem, zdá se, nenosí hodinky a tak měl Radek zdarma Golfa ustájeného na zvedáku v servisu od 28. Října, přes další státní svátek, Vánoce, Nový rok, Tři krále, jejda toto letí. Pepík ovšem přecejen zamakal a zá(h/v)adu objevil. Možná se v tom skutečně celou dobu rýpal, možná nad tím celou dobu přemýšlel, ale nějak mi to nejde – uvěřit.

Pak zničehonic nastal den D a auto SKUTEČNĚ vrčelo. Pak teprve mohl Radek ocenit poměr výkon motoru/váha vozu. Pak taprve zažil, co je to kapotovaná motokára. Alespoň tak to říká. Pepík odhalil a opravil elektrickou závadu na tryskách a vstřikování benzínu do motoru, zřejmě v tom skutečně vozili v Rakousku slámu, byť to tak na první pohled nevypadalo. Ani slepičince na karoserii nebyly a závěsné zařízení z kufru netrčí!

Současný stav

Tolik do historie pradávné i nedávné. Radkův Golf má krásně zachovalý interiér, zadní okno bez průhledné jako voda v alpských tůních. Střecha je na jednom místě opravovaná, na funkci to ale nemá vliv. Motor jsem již popsal, pětistupňová převodovka nemá problém, brzdy brzdí, stěrače stírají. Lak je zachovalý. Gumy mají vzorek cca 5mm, baterie je dva roky stará. Je to ideální společník pro blížící se léto, bez potřeby větších investic, spousta muziky za málo peněz. Pokud samozřejmě necítíte potřebu prohánět dálnice (nikoliv D1) v XKR oblečen v bílé džíny Gucci (alespoň).

Pro / Proti

Kupte jej: slunce a vítr ve vlasech, nově seřízený motor, vyměněné náplně, bez dalších investic

Nekupuj to: nemá k tomu zimní gumy a rádio, není to holt Alfa Romeo, do kufru dáte jen plavky, kreditní kartu,možná ručník, pokud nebude rodinný

Cena: stlačíte jej na 50.000,- Kč (tajemství!)

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kokořínsko po čtvrté

Letošní zimu jsme opět doufali, že pojedeme Kokořínsko historic rallye na sněhu. Organizátoři moudře posunuli termín z obvyklého začátku února blíže k jaru, kdy v poslední době je větší pravděpodobnost tuhé zimy, aby mohlo zmrznout co nejvíce kytek. Nicméně ani tentokrát se nezadařilo. Víkend před i víkend po nadělilo jak blázen, a zrovna v ten správný víkend byly teploty lehce nad nulou.

Komentáře

2. Sraz youngtimerů

Ještě pořád, pět dní po skončení srazu jsem unavený. Ještě pořád mě však uvnitř těla hřeje pomyšlení na ty báječné čtyři dny, které jsem strávil přípravou a samotným srazem. Obklopen Petrem Jirsou a Radkem Kovářem, kteří se mnou sraz organizovali, Petrovou manželkou Markétou (svatou to ženou), jeho synem Petrem a také Aničkou Pajerovou ze Spolku Orlík – Sedlec, která

Komentáře