Blog o veteránech

MG B v british racing green

Jednoho letního dne ponořen do myšlenek, už ani nevím jakých, jsem zahlédl na jednom pražském náměstí v průchodu „emdžíbí“. Klasické kabrio, které mě odjakživa svými kukadly a zejména docela přijatelnými pořizovacími cenami přitahovalo. Chvíli jsem pod cedují Auto servis nad oním průchodem postával, ale přece jen jsem se osmělil a vešel dovnitř. Na otázku co že na tom veteránovi opravují mi jeden z mladých mechaniků odpověděl, že auto je majitele servisu a ten s ním prostě dnes přijel do práce. A jelikož pan majitel seděl v zasklené kukani a naše pohledy se setkaly, nebylo by mic trapnějšího než se otočit na patě a s podivným úškrnkem zmizet. Osmělil jsem se tedy podruhé a zašel za ním, očekávaje, že …. vlastně neočekávaje vůbec nic. Co si asi takmohou povídat chlapi, co se vidí poprvé, jeden je na domácí půdě a druhý pořádně neví, čím začít konverzaci? O autech přece! Tehdy jsem se napoprvé dozvěděl, že pan Vladimír, tak se totiž majitel tohoto MG B jmenuje, auto získal náhodou teprve nedávno, a že jej hodlá dát dohromady a trochu předělat k obrazu svému.

Vůz byl totiž zejména v americké verzi a to pan Vladimír nemá rád. Neopomene to zmínit kdykoliv spolu brouzdáme na netu a hledáme, co bychom nutně potřebovali. On třeba pagodu, já cokoliv. Jeho MG je z roku 1978, tudíž spadal do účinnosti velice sofistikovaných zákonů USA, kvůli kterým dlouhou dobu zdobily všechny evropské dovezené vozy ohromné nárazníky s ještě ohromnějšími gumovými vertikálními slzami, světla musely být kulatá a tak dále, však to znáte. To u MG ve fabrice se zase pokoušeli fejsliftovat vůz pocházející konceptem z roku 1962 aby nemuseli hrnout v té době chybějící peníze do vývoje zcela nového vozu. V té době mohly být vyrobeno cca 250.000 klasických chromových vozů. Navíc se lidstvo začalo klanět bohu jménem plast a co bylo plastové, bylo moderní. Zajímalo by mě, kdo s tím nápadem přišel první, jestli Alfa Romeo u svého Spidera, nebo právě M

G, tehdy součást koncernu Leyland, že na předek a zadek designových ikon flusnou trochu černého plastu, měkšího nebo tvrdšího, co se právě urodilo ve skumavkách a vyrobí tak jakoby-nové auto. Podotkněme ovšem, že celá taškařice by nevznikla bez popudu soudruhů z USA.

Vraťme se ale k panu Vladimírovi. Jak jste mohli poznat, ona návštěva byla první a vůbec ne poslední. Dost jsme se spřátelili a já tak mohl sledovat, co se s autem děje. Pan Vladimír se rozhodl, že americkou verzi prostě předělá na evropskou. Nota bene, když na stránkách německé firmy Limora našel v nabídcespeciální sadu chromových dílů, kterými se jednoduše neuznalé plasty nahradily. Cena 20.000,- Kč se zdála přijatelná, doručení do tří dnů zaručeno. To sa nám to dneska nakupuje! K tomu ještě musel zavařit otvory v kapotě po pozičních světlech, ale co by si člověk ve vlastním autoservisu neudělal, že? To se mu to dneska opravuje! A jelikož auto bylo přivezeno z Kalifornie, mělo zdravý spodek a rez kolem něj ani neprojela. To se to pak holt renovuje!

 

,

Další investicí byla kola. Jeho emdží byla levnější verze sice s

koly drátěnými, ovšem nastříkanými stříbřenkou. A jelikož pan Vladimír dělá všechno tak jak to má být, k chromovým nárazníkům a masce pořídil ještě kola drátová chromová. Ty jsou navíc připevněna k vozu křídlovými maticemi, což už staví toto auto na piedestal zaručených kočkolapů. Opět zde úřadoval internetový obchod formy Limora. Cena 5.000,- za jedno, včetně pneu. Zde ještě čím dál spokojenější majitel pořídil nosič na kufr a hlavně(!) piknikový koš, koženou přílbu a dobové brýle. Jo, život se musí nechat užít.

Tehdy se mi svěřil, že se mu původní červený lak ani po vyleštění nelíbí, a že uvažuje nechat auto přestříkat na british racing green. Není větší klasiky. Na mé argumenty, že je to zbytečné, že červená je také hezká, méně obvyklá a že nový lak odstraní vozu patinu vůbec nedal. Jednoho den jsem pro

to v dílně potkal vůz zcela odstrojený, oholený, připravený na operaci. Pak jsme zjistili, že vybrat tu správnou racing green není úkol jednoduchý a prameny se rozcházely. Tak jsme se nad vzorník shodli na něčem, co nám oběma připomínalo tuto barvu, vyloučili jsme olivově zelenou (olivy v Angli nerostou) a čekali na výsledek. Byl skvělý. Na karoserii nenejdete pomerančovou kúru, stopy po nevyhlazeném kitu nebo nějaké zaschlé kapičky. Lak má hloubku a jeden se může podle kapoty i oholit. Však to taky stálo 40.000,- Kč.

Mezitím dorazily i nové koberce, opět z Limory, a nově očalouněné sedačky. Cena dalších 20.000,- Kč. Samozřejmě že i motor dostal co zasloužil, aby dosáhl svých obvyklých 71 kW a třeba i nejvyšší rychlosti 170 km/h. I toto je způsob nakládání s veteránem, byť by se to zarytým příznivcům patiny asi nelíbilo. Podle mých informací je v zemi zrodu MG vcelku normální stará auta vybavovat novou technikou a není to vnímáno jako tuning či bastling. Koneckonců mám v hledáčku jedno takové auto ze Slovenska, na kterém právě v Rakousku pracují.

Po nastrojení nezbývalo panu Vladimírovi než vzít manželku, nakoupit do piknikového koše pár dobrot a vyrazit na první výlet pod sluneční paprsky. Podle mých informací šunka pod holým nebem u kufru svého kabroiletu chutná tak nějak jinak. A nikoliv po výfukových plynech. Ostatně o tom jsme se mohli přesvědčit na Křenovické jízdě 2011, kde nám oba správné piknikování předvedli.

Foto: archív pana Vladimíra (mnou malinko upravené), ty s panem Vladimírem mé

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kokořínsko po čtvrté

Letošní zimu jsme opět doufali, že pojedeme Kokořínsko historic rallye na sněhu. Organizátoři moudře posunuli termín z obvyklého začátku února blíže k jaru, kdy v poslední době je větší pravděpodobnost tuhé zimy, aby mohlo zmrznout co nejvíce kytek. Nicméně ani tentokrát se nezadařilo. Víkend před i víkend po nadělilo jak blázen, a zrovna v ten správný víkend byly teploty lehce nad nulou.

Komentáře

2. Sraz youngtimerů

Ještě pořád, pět dní po skončení srazu jsem unavený. Ještě pořád mě však uvnitř těla hřeje pomyšlení na ty báječné čtyři dny, které jsem strávil přípravou a samotným srazem. Obklopen Petrem Jirsou a Radkem Kovářem, kteří se mnou sraz organizovali, Petrovou manželkou Markétou (svatou to ženou), jeho synem Petrem a také Aničkou Pajerovou ze Spolku Orlík – Sedlec, která

Komentáře