První tři body údržby byly zahřívací kolo. Teď jde do tuhého. Rovnou si můžete text vytisknout a připíchnout na nástěnce v garáži, hned vedle těch hanbatých holek, ať na něco nezapomenete.
4) Motor, pokud jej umyjete, si na místech kde je holý kov bez antikorozní úpravy (šrouby, ocelové části, hliník), zaslouží postříkat Concorem nebo WD40. Není cílem čištění pouze odmastit, jako talíř, ale znovu i namastit, aby se o kov zbytečně nepokoušela koroze.
5) Kožené potahy a části interiéru omyjte šetrně mýdlovou vodou, postačí i mýdlo s jelenem. Neobsahuje žádné zbytečné detergenty a další chemikálie, které se s kůží nemusí zrovna kamarádit. Toho si může vaše kůže užít při maštění. Samozřejmě výborné jsou speciální přípravky na ošetření kůže, poměr cena/výkon ale lépe splní včelí vosk, Indulona, nebo jakékoliv pleťové mléko vaši manželky, milenky či maminky – prostě té, kterou si během cesty díky vůni přípravku chcete připomínat. Ano, pánskou vůni lze také použit.
6) Střechy kabrioletů, jsou většinou černé, nicméně to neznamená, tím pádem můžeme čištění vynechat. To co z nich poteče, nebude jejich barva, nemusíte se bát přitlačit kartáčkem namočeným do mýdlové vody v oblastech švů a záhybů a houbičku na větších plochách. To se týká ovšem střechy plátěné. Střechu vinylovou (takový ten pogumovaný vykslajvant) čistíme opatrněji a pouze speciálním přípravkem. Pozor na plastová okna, na ty také existuje zvláštní přípravek a rozhodně nepoužívejte drátěný kartáč. Po očištění střechu impregnujte speciálními (jak jinak) přípravky ve sprayi. Já teda použil i spray na stany a outdoorovou výbavu, myslím, že nejdůležitější je poskytnout láce ochranu před UV zářením sluníčka. Bez ní střecha chřadne a chřadne, až uchřadne.
7) Následující čáry se týkají už spíše mechaniky. Jelikož bude auto několik měsíců stát na místě a možná bez hnutí, zamyslete se, jestli si nezaslouží servisní zásah brzdový systém. Jde zejména o brzdovou kapalinu, která zejména absorbuje vodu. Tím se její brzdicí schopnosti zmenšuji a zejména v zimních měsících o vodu, resp. o její srážení, není nouze. A pokud se voda skamarádí s kovovými součástkami, např. brzdovými válečky, může být o problém postaráno. Tím nemyslím, že máte před zimou nutně vyměnit brzdovou kapalinu, jen si vzpomeňte, kdy jste ji měnili naposled. Pokud před dvěma lety, je nejvyšší čas.
8) Stříkněte do zámků bud‘ speciální přípravek, anebo WD40. Nic víc, nic míň.
9) Ošetřete gumy – z obou stran na pneumatiky natřete regenerující přípravek, a to samé udělejte s těsněním dveří, kufru, oken a ostatními případnými gumovými částmi. Nic víc, nic míň.
9) Miláčka zaparkujte na místě a ideálně jej vyheverujte na kozy. Pokud by se přítelkyně či manželka vzpírala, nedivte se. Nemyslel jsem takové, ale kozy automechanika…. no však určitě víte jaké! Kozy umístěte ideálně pod pevné části náprav, aby se prověsily pružiny (taky druh odpočinku) a hlavně pneumatiky nezdeformovaly vlivem gravitace samotného vozu. U vozů s rámem můžete kozy podložit právě pod něj. Hlavně vůz nepokládejte na kozy na karoserii. Nemuselo by to skončit dobře… Pokud vám na kozách v ceně cca 200,- Kč za jednu nezáleží, můžete je nahradit špalkem či cihlami. Pokud jste někdy kradli autu kola, máte jistě zkušenosti. Jiným řešením je podložit kola kolíbkou, která kopíruje poloměr pneumatiky. Tlak se rozloží po oblouku a vy nebudete muset prožívat k dunění z reproduktorů protirytmus zdeformované gumy. Nenechte se ovšem obalamutit podložkami s kolečkami s rovnou podložkou. Slouží pro lepší manipulaci s vozem díky těm kolečkům, místo jedné plochy se kolo proleží na dvou místech. Na druhé straně ve větších rychlostech mohou vibrace působit vaší přítelkyni větší radost ….
10) Vůz máte na místě, blíží se vyvrcholení. Vyberte z něj akumulátor, dejte jej do tepla a dobijte jej. Akumulátor by se měl přerušovaně dobíjet celou zimu, protože se vybíjí sám, ale na druhé straně není dobře, pokud je zapojený pořád. Existují však tzv. pulzní nabíječky, malé krabičky, které pravověrní příliš neuznávají jako nabíječky. Mě se ovšem osvědčily, když jsem na nabíjení zapomněl, tak jako jsem před tím zapomněl akumulátor odpojit. Automaticky se totiž při dobití odpojí a po poklesu proudu začnou nabíjet. Nezapomenu na pohled v jedné luxusní garáži na řadu asi patnácti Ferrari, kterým od motoru vedla šňůrka do elektřiny právě přes krabičku značky Ctec.
11) Miláček v podstatě usnul a nezbývá než přikrýt jej peřinkou. V našem případě by to měla být prodyšná autoplachta ideálně střižená na vaše auto. Znáte takové ty červené plachty s koníkem, tak ty jsou přesně střižené na ten který jeden kus. Asi je nedělají stejné…. Nám postačí rozlišení S,M,L,XL a XXL, které více méně kopírují tvar auta. Na druhé straně pomyslné škály jsou jakože-levné plachty z OBI na zakrytí stavebního materiálu obdélníkového tvaru. Bohužel nejsou z podstaty prodyšné. Proč tak lpím na prodyšnosti? Inu protože taková vysrážená voda v místě, kde jí ani nemáte šance volným okem vidět, je prevít. Za to pokud se může odpařit, neznám nic lepšího.
12) Tím se dostáváme k bodu, kterým je a pokojík. Jistě všichni chápete, že zimní pokojík na způsob iglú není pro vašeho veterána ideální. Pokud je jich víc vedle sebe vězte, že se navzájem nezahřeju. Mobilní garáž tvaru motýlí kukla je už možná lepší, ale přece jen výrazně zkracující životnost vašich úspor, které budete potřebovat na renovaci vozu co pět let. Zděná garáž či hala je podstatně lepši. Ještě lepší je, pokud v nich proudí vzduch. Zabraní to srážení vody a v takovém připadne lze s trochou nadsázky říct, že může být vlhkost vzduchu jakákoliv. Po ty nejdražší (čistě ekonomicky, nikoliv srdcem) jsem v Anglii viděl zvláštní kokóny, s přívodem elektřiny, klimatizaci a udržováním teploty a vlhkosti vzduchu. Něco na způsob Matrixu, ale věřím, že pokud si můžete dovolit peníze na pořízení příslušného vozu, mate je i na pořízení takového zařízeni a také na jeho provoz. Jen aby to nebylo příliš protekcionistické a bránicí autíčku v provozu, což také není dobře, neboť
13) autu sluší provoz. I když minimální, ale provoz. Jistě víte, že i armádní zásoby si z času na as vyjedou na procházku. To musí být dream job! I když, každá se jednou přejí. Proto je velice vhodné a devíti z deseti automechaniků doporučované rozhýbat auto dvakrát – třikrát i během zimy. On i ten medvěd se někdy vzbudí a vyleze na chvilku ven. Pro tyto případy je právě vhodné postavit auto na kozy. Odkryjete plachtu, zapojíte akumulátor, nasednete, nastartujete, zařadíte jedničku, dvojku, trojkum,…a jedete. Přikažte dětem, aby kolem vás běhali se stromečky a iluze výletu je dokonala. Z hlediska mechanického ovšem rozhýbáte starter, motor, převodovku, řízení, spojku a nakonec i brzdy. Zejména pro brzdy je to dobré – nezareznou. Asi by bylo vhodné „jet“ dokud se nezahřeje na provozní teplotu olej v motoru, to už se ale opravdu možná dostáváme do jiných dimenzí, názory se opět různí.
14) Je načase si po pěti – šesti hodinách práce odpočnout. Abyste se mohli vrhnout na další vzácné kusy vaší sbírky, na které nedáte dopustit. Že na to nemate? Tak si najdete firmu ve vašem okolí tuto službu poskytující. Přece nechcete říct, že když už jste do svých plechových miláčků vrazili tolik peněz, necháte je pomalu chátrat a ztrácet tak na jejich hodnotě. Ony české ručičky zlaté jsou, ale čas strávený opravami, je zlato v ryzí podobě. Máte jej?