Vždycky lidi hýkají a ochkají nad starými prd-prd pragovkami nebo cililing aerovkami, uznale kývají nad škodovkami, zejména nad jejími cenami. Čas se ale nezastaví a mezi veterány zavítaly i auta, které si pamatuji já jako chlapecké sny na plakátech, a to (já jako jediný) nestárnu.
O své místo na slunci se hlásí youngtimery, obzvlášť když trh pro ně vymyslel tento nádherný název. Chtěli-li bychom být češtinářští puristi, asi bychom mluvili o brzyveteránech. Kdo si uvědomil, že stárnoucí věci nabývají na hodnotě, že z překážejícího de mode auta je najednou výhodná komodita, hledá a nakupuje auta z dob před 25 – 35 lety. To přesně jsou youngtimery. V současné době tedy ročníky 1987 – 1992!
Pro tyto auta, mnohdy ošklíbané na srazech těch „pravých“ veteránů, kdy jde prý hlavně o techniku s duchem, hlavně toho chromu ať je na voze hojně, jsme udělali s Radkem Kovářem a Petrem Jirsou sraz. Youngtimery jsou zřídka vzácné vozy počtem vyrobených kusů, spíše jde o příslušníky masové produkce. Všechno je ale otázka úhlu pohledu, a tak můžeme říct, že youngtimery jsou vozy s největší úmrtností, právě kvůli té masové výrobě a následné „bezcennosti“ v očích uživatelské veřejnosti. Co kdybychom tedy začali „vzácnost“ posuzovat podle toho, kolik aut z celkové produkce zmizelo?
Dost filozofických úvah – na první sraz youngtimerů do Kempu Hnačov přijelo cca 70 aut. Pravda, hnačovský kemp je připraven pojmout daleko větší množství aut, takže těch 70 se v něm trochu ztrácelo. Dokonce jsem viděl na netu reakci, že to bylo divné … Inu, divnému vše divné. Parafrázuji Foresta Gumpa.
Ovšem ten obsah! Z Mostu přijeli Kuba driftič v étřícách s kámošemi a svými výkony v túrování motorů, hlasité hudbě a celkové uvolněnosti za pomoci podpůrných látek se stali nepsanými maskoty celého srazu. Nebylo možné je přehlédnout. Poznal jsem spoustu dalších prima lidí, kteřým nejde tak o prestiž, nejnablýskanějšího veterána, nejdelší šňůru vítezství na veterásnkých soutěžích. Prostě mají rádi svá auta, která nejsou z nejdražších a nejvzácnějších a proto že by si je pořídili. Někteří z nich je používají denně.
Nechce se mi psát nějaká suchopárná reportáž, ostatně jako vždycky. Podle mě nejlepší ze všeho hned po pátečním promítání videí a autotématikou, sobotním nočním dešti vylučujícím jakoukoliv jinou zábavu než chlast – slast, spanilé jízdě do Kašperských hor a dobrém jídle, vyhlášení 13 kategorií NEJ a k tomu náležejících cen byla nejlepší tombola. Sám jsem byl rád, kolik dali partněři cen do ní a taky my pořadatelé. Mám rád, když mohu udělat radost nějakou retro blbůstkou, plakátem nebo reklamou. Koneckonců kromě tomboly každá posádka dostala hned na vstupu tašku s požehnaně dárky.
Apropo, partneři – těch se nám sešlo k mé radosti docela dost-
Budvar – kluci a holky, co z nich NE dělá pivovar
NoH2O – ti nám předvedli live, jak se meje auto bez kapky vody
volant.me – Michal Feřtek s kolegy, kteří rozjíždějí komunitu sdílení nejen starých aut
Glazing – tam nakoupíte spoustu zajímavých náhradních dílů na auto a vymění okno
Steinbauer – Lechner s.r.o. – vytiskli nám letáky a tak, moc nám to pomohlo. Díky!
Nákladní přívěsy Podlešák – Radkův tajný kůň
Motel Atos – zajímavé ubytování na jihu Čech
Pivovar Kněžínek – kdo nechce europivo, ať ochutná tohle, stojí to za to!
Milan Král a.s. – vyberte si z mnoha značek, které prodávají
EU Automobile – auto bazar
ASSA – dnes FFC – popeláři a odpady
Aspera – alektroinstalační materiál, prodej svítidel
UAMK České Budějovice – moc pěkná spolupráce
Autolakovna Fencl – Mikoláš – ty lakujou, panečku!
Celkové hodnocení – na mé straně spokojenost. Přijeďte se letos podívat také, budeme na Orlíku v Kempu Velký Vír. Na programu se pracuje, jestli chce být někdo partner, uvítáme jej. Bude to ale velkolepé … a pro někoho jistě divné.